Češi v květnu utratili v e-shopech v průměru o 455 korun více než před rokem, zboží nejčastěji objednávají do boxů
Počtvrté z pěti měsíců utratili Češi v e-shopech v průměru více než před rokem. Ukázal to pravidelný výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli. Ti také opět potvrdili, že i nadále roste jejich zájem využívat výdejní boxy pro své on-line nakupování.
V květnu o 455 Kč více než vloni
Prostřednictvím pravidelného výzkumu APEK sbírá data na měsíční bázi od loňského ledna. V současné době tak má možnost porovnat, jak průměrné útraty českých on-line zákazníků vyznívají meziročně. „Zatímco vloni v květnu ti, kteří nakoupili v e-shopech, průměrně objednali zboží v hodnotě 4.147 korun, letos to bylo 4.602 korun. Kromě dubna, který byl v roce 2024 z pohledu prodejů velmi úspěšný, tak došlo ke zvýšení průměrné útraty každý měsíc roku 2025. Počet nakupujících přitom zůstává obdobný,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
V červnu a letních měsících bude srovnání ještě o poznání zajímavější. Vloni se totiž jednalo o poměrně silné měsíce, a tak již v následujícím období bude zřejmější, jaký rok 2025 z pohledu české e-commerce bude. „Zatím očekáváme, že v roce 2025 bude on-line prodej opět mírně meziročně růst. Celoroční obraty za prodané zboží by měly růst nejméně v jednotkách procent.“ Liší se přitom nějak letní měsíce od zbytku roku? „Češi se budou nyní chystat na prázdniny, nakupovat potřebné vybavení, ale také služby – především pak objednávat ubytování či zájezdy obecně,“ doplňuje Vetyška.
Uživatelů internetu, kteří v květnu objednali zboží z e-shopů, je přitom poměrně standardně – alespoň jeden nákup udělalo on-line 84 % internetové populace, což se nijak nevymyká z obvyklých výsledků. Průměrný počet objednávek se přitom pohyboval mezi třemi a čtyřmi na jednoho spotřebitele, který e-shopy v květnu využil. „Zatímco počty nakupujících i jejich objednávek jsou v zásadě konstantní, průměrná útrata roste,“ říká Vetyška.
Uživatelů výdejních boxů stále přibývá
APEK kromě samotných nákupů a jejich hodnot zjišťuje mezi spotřebiteli také to, jaké všechny způsoby doručení jejich balíčků z e-shopů využívají nebo jak za ně platí. „Zatímco u platebních metod výrazné změny nesledujeme, u doručování zboží ano. V květnu loňského roku využilo alespoň jednou výdejní box 49 % respondentů výzkumu, zatímco letos to bylo již 61 %. Naopak u doručení objednávek na adresu domů vidíme pokles ze 49 % na 43 %,“ komentuje Jan Vetyška.
Že je poptávka po výdejních boxech stále na vzestupu ukázal i samostatný výzkum k tomuto tématu. V něm boxy jako nejoblíbenější způsob doručení označilo jednoznačně nejvíce on-line zákazníků, a to téměř polovina. Češi přitom dávají přednost těm výdejním automatům, které jsou umístěny v pohodlné pěší vzdálenosti od domova. A co tím zákazníci e-shopu rozumí? Že by „jejich“ box měl být nejdále do deseti minut chůze, jak uvedlo 68 % z nich.
„Výdejní boxy jsou v současnosti důležitým tématem veřejné diskuze. Je zjevné, že Češi o ně mají velký zájem a že se jedná o důležitou součást vybavení měst a obcí, kde navíc často nahrazují zaniklé pošty. Málokterý ukazatel přitom roste meziročně tak výrazně jako počet nakupujících, kteří boxy využívají,“ uzavřel Vetyška.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1078 respondentů.