Přínosy e–commerce v ČR
Studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK) podrobně mapuje současný stav tuzemského e-commerce trhu, přičemž se zaměřuje nejen na jeho aktuální vývojové trendy, ale také na nejvýznamnější přínosy, které tento dynamicky rostoucí sektor přináší české ekonomice, a to zejména v oblasti tvorby pracovních míst, podpory digitalizace a zvyšování konkurenceschopnosti místních podniků na globálním trhu.
Obrat internetových obchodů (v miliardách Kč)
Zdroj: APEK, Heureka 2023
Přejít: Maloobchod Zaměstnanost Platby Doručení Četnost Zařízení
1.1 Velikost sektoru e–commerce
E–commerce trh v oblasti prodeje zboží v ČR v roce 2021 zaznamenal další meziroční růst, přičemž poprvé v historii padla hranice 200 miliard korun obratů. Navýšení prodejů o 14 % v porovnání s rekordním „covidovým“ rokem 2020 byl velkým úspěchem českých e–shopů.
Trh e-commerce 2023, ČR (obrat v Kč)
Zdroj: EasyLink: Databáze významných aktérů e-commerce ČR, 2023
a analýza a dopočty, zahrnuje velké zahraniční eshopy jako např. Bonprix
Trh e-commerce 2022, ČR, RETAIL (obrat v miliardách)
1.2 Vliv e–commerce na maloobchod
Podíl e–commerce na českém maloobchodě rostl meziročně o jeden procentní bod, což znamená, že v oblasti retailu dosahuje již 17 %. S ohledem na propojení tradičního prodeje i on–line obchodů lze očekávat, že i v budoucnu se bude význam internetového prodeje zvyšovat.
Vliv e-commerce na maloobchod

Trh e-commerce 2022, ČR, RETAIL (obrat v miliardách)
Zdroj: EasyLink: Databáze významných aktérů e-commerce ČR, 2023 a analýza a dopočty,
zahrnuje velké zahraniční eshopy jako např. Bonprix
1.3 Vliv na zaměstnanost
V roce 2022 se počet v e–shopech přímo zaměstnaných osob blížil hodnotě 90 tisíc. Vzhledem k tomu, že dalších více než 30 tisíc zaměstnanců pracuje pro on–line retail zprostředkovaně (logistika, marketing, finanční služby), zajišťují tak internetové obchody práci více než 120 tisícům lidí v ČR.
Trh e-commerce 2022, ČR, RETAIL (obrat v miliardách)
Zdroj: EasyLink: Databáze významných aktérů e-commerce, 2023 a vlastní dopočty
Podle Heuréky bylo v ČR v roce
1.4 Spotřebitelé - nakupování on–line
Úspora času, možnost objednat zboží kdykoli, pohodlné doručení a samozřejmě výhodně ceny – tak vnímají hlavní benefity z on–line nakupování spotřebitelé. E-shopy jednoznačně přináší pozitivní zákaznickou zkušenost a pohodlí při nákupech.
Spotřebitelé - nakupování on-line

1.5 Platby na internetu
Platba kartou v posledních letech vévodí on–line nákupům. Ať jde o úhradu přímo během nákupu v e–shopu nebo při převzetí zboží, nahradily karty hotovost významným způsobem. Pokles lze vnímat také u přímých bankovních převodů. Svou roli na druhé straně hrají nové moderní platební způsoby jako Google a Apple Pay.
Platby na internetu

1.6
Nejoblíbenější způsob doručení zboží
Nejoblíbenější způsob doručení zboží mezi českými zákazníky představuje rozvoz domů, který volí 27,3 % nakupujících. S malým odstupem následuje doručení na výdejní místa a pošty (23,3 %) a využití výdejních boxů, jako jsou Zásilkovna nebo AlzaBoxy (23,2 %). Významnou část tvoří také možnost vyzvednutí zboží v obchodech nebo na speciálních výdejnách, kterou využívá 20,2 % zákazníků. Doručení do zaměstnání preferuje 5,6 % lidí, zatímco jiné způsoby dopravy volí pouze 0,5 %. Tyto údaje ukazují na pestrou škálu preferencí zákazníků, která odráží jejich různé životní styly a potřeby.
1.7 Četnost nákupů na internetu
Jsou Češi opravdu národ on–line zákazníků? Ano! V průměru jednou za měsíc nakoupí přes 30 % on–line uživatelů, celkem ale nejméně jednou měsíčně zboží z e–shopů objedná takřka 60 % nakupujících v e–shopech. Četnost nákupů dlouhodobě roste, stále častěji totiž zákazníci objednávají zboží denní spotřeby.
Četnost nákupů na internetu

1.8 Mobilní nakupování
Zkušenost s nákupem přes mobilní zařízení, především chytrý telefon, každým rokem roste. A s tím i význam m–commerce. Přestože v porovnání s Asií se v Evropě nakupuje přes mobil méně, je pro e–shopy klíčové umožnit zákazníkům pohodlný nákup prostřednictvím smartphonu.

1.9
Práva spotřebitelů
Využívají nebo dokonce zneužívají Češi svá práva v on–line prostředí? Rozhodně ano, v uplynulých 12 měsících totiž odstoupilo od kupní smlouvy alespoň jednou 30 % zákazníků e–shopů. To přináší internetovým prodejcům velké náklady a jedná se o významnou bariéru prodeje po internetu.