Přínosy e–commerce v ČR

Studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK) podrobně mapuje současný stav tuzemského e-commerce trhu, přičemž se zaměřuje nejen na jeho aktuální vývojové trendy, ale také na nejvýznamnější přínosy, které tento dynamicky rostoucí sektor přináší české ekonomice, a to zejména v oblasti tvorby pracovních míst, podpory digitalizace a zvyšování konkurenceschopnosti místních podniků na globálním trhu.

 

 

Články Kontakt


Obrat internetových obchodů (v miliardách Kč)

Zdroj: APEK, Heureka 2023

 

 

1.1 Velikost sektoru e–commerce

 

E–commerce trh v oblasti prodeje zboží v ČR v roce 2021 zaznamenal další  meziroční růst, přičemž poprvé v historii padla hranice 200 miliard  korun obratů. Navýšení prodejů o 14 % v porovnání s rekordním  „covidovým“ rokem 2020 byl velkým úspěchem českých e–shopů.

 

Trh e-commerce 2023, ČR (obrat v Kč)

 


Zdroj: EasyLink: Databáze významných aktérů e-commerce ČR, 2023
a analýza a dopočty, zahrnuje velké zahraniční eshopy jako např. Bonprix

Trh e-commerce 2022, ČR, RETAIL (obrat v miliardách)

 

 

 

1.2 Vliv e–commerce na maloobchod

 

Podíl  e–commerce na českém maloobchodě rostl meziročně o jeden procentní bod,  což znamená, že v oblasti retailu dosahuje již 17 %. S ohledem na  propojení tradičního prodeje i on–line obchodů lze očekávat, že i  v budoucnu se bude význam internetového prodeje zvyšovat.

Vliv e-commerce na maloobchod

 

Trh e-commerce 2022, ČR, RETAIL (obrat v miliardách)

 


Zdroj: EasyLink: Databáze významných aktérů e-commerce ČR, 2023 a analýza a dopočty,
zahrnuje velké zahraniční eshopy jako např. Bonprix

1.3 Vliv na zaměstnanost

 

V roce 2022 se počet v e–shopech přímo zaměstnaných osob blížil hodnotě  90 tisíc. Vzhledem k tomu, že dalších více než 30 tisíc zaměstnanců  pracuje pro on–line retail zprostředkovaně (logistika, marketing,  finanční služby), zajišťují tak internetové obchody práci více než 120 tisícům lidí v ČR.

 

Trh e-commerce 2022, ČR, RETAIL (obrat v miliardách)

 

 

Zdroj: EasyLink: Databáze významných aktérů e-commerce, 2023 a vlastní dopočty

Podle Heuréky bylo v ČR v roce

 

1.4 Spotřebitelé - nakupování on–line

 

Úspora času, možnost objednat zboží kdykoli, pohodlné doručení a  samozřejmě výhodně ceny – tak vnímají hlavní benefity z on–line  nakupování spotřebitelé. E-shopy jednoznačně přináší pozitivní  zákaznickou zkušenost a pohodlí při nákupech.

Spotřebitelé - nakupování on-line

 

 

 

1.5 Platby na internetu

 

Platba kartou v posledních letech vévodí on–line nákupům. Ať jde o  úhradu přímo během nákupu v e–shopu nebo při převzetí zboží, nahradily  karty hotovost významným způsobem. Pokles lze vnímat také u přímých  bankovních převodů. Svou roli na druhé straně hrají nové moderní  platební způsoby jako Google a Apple Pay.

 

Platby na internetu

 

1.6

Nejoblíbenější způsob doručení zboží

 

Nejoblíbenější způsob doručení zboží mezi českými zákazníky představuje rozvoz domů, který volí 27,3 % nakupujících. S malým odstupem následuje doručení na výdejní místa a pošty (23,3 %) a využití výdejních boxů, jako jsou Zásilkovna nebo AlzaBoxy (23,2 %). Významnou část tvoří také možnost vyzvednutí zboží v obchodech nebo na speciálních výdejnách, kterou využívá 20,2 % zákazníků. Doručení do zaměstnání preferuje 5,6 % lidí, zatímco jiné způsoby dopravy volí pouze 0,5 %. Tyto údaje ukazují na pestrou škálu preferencí zákazníků, která odráží jejich různé životní styly a potřeby.

 

1.7 Četnost nákupů na internetu

 

Jsou  Češi opravdu národ on–line zákazníků? Ano! V průměru jednou za měsíc  nakoupí přes 30 % on–line uživatelů, celkem ale nejméně jednou měsíčně  zboží z e–shopů objedná takřka 60 % nakupujících v e–shopech. Četnost  nákupů dlouhodobě roste, stále častěji totiž zákazníci objednávají zboží  denní spotřeby.

 

Četnost nákupů na internetu

Četnost

 

 

1.8 Mobilní nakupování

 

Zkušenost  s nákupem přes mobilní zařízení, především chytrý telefon, každým rokem  roste. A s tím i význam m–commerce. Přestože v porovnání s Asií se  v Evropě nakupuje přes mobil méně, je pro e–shopy klíčové umožnit  zákazníkům pohodlný nákup prostřednictvím smartphonu.

 

Z jakých všech zařízení jste nakupoval/a na internetu v posledních 12 měsících?

Mobilní nakupování

 

 

1.9

Práva spotřebitelů

 

Využívají  nebo dokonce zneužívají Češi svá práva v on–line prostředí? Rozhodně  ano, v uplynulých 12 měsících totiž odstoupilo od kupní smlouvy alespoň  jednou 30 % zákazníků e–shopů. To přináší internetovým prodejcům velké náklady a jedná se o významnou bariéru prodeje po internetu.

Kolikrát jste v loňském roce využil/a práva na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů při nákupu zboží přes internet?